Sunday, December 23, 2012

karangan akhir tahun

siapa orang yang paling rapat dengan kita? bagi aku orang yang paling rapat dengan aku adalah sahabat. mungkin ada yang tidak setuju. mungkin ada yang kata kenapa tak cakap family? mereka keluarga kita. yang family keutamaan aku. tapi tak bermakna mereka paham aku, orang yang paham aku adalah orang yang rapat dengan aku, dan orang yang rapat dan memahami aku adalah sahabat. kerana setiap apa yang berlaku seorang sahabat je yang tau segalanya.

kadang-kadang terasa dengan family sakit hati dengan family tak ak nak cerite pada dorang sebab aku tak nak dorang kecil hati. sebab tu segala macam perasaan sahabat yang aku akan luahkan. tapi kini aku dah jauh dengan sahabat aku, jarak dan masa memisahkan aku dengan die, masing2 dah punyai kerjaya. kami dah tak seblik untuk menceritakan apa yang berlaku setiap saat, sekarang aku tak ada sahabat, hanya ada kak aku je. tapi tak semua pekara aku mampu untuk luahkan pada die.

sebab itu orang yang paling rapat dengan diri aku adalah diri aku sendiri. aku sedih, aku terkilan hanya aku yang tahu. sedih?? ya aku sedih sekarang ni, terkilan. terasa. aku sedaya upaya tak nak berkecil hati tapi apakan daya semua yang terjadi hanya aku yang perlu ambil langkah. perasaan aku rasa terpinggir masa aku mula2 di tahap peringkat remaja kini datang semula. dan dulu aku ada diari untuk luahkan sekrang aku hanya mampu pendamkan dalam hati. sebab blog xsemua harus di ceritakan dalam ni.

aku bukanlah menjadi keutamaan dalam keluarga. ya.. mungkin aku mudah berkecil hati. sentap hati. bagi sesetengah orang mungkin anggap ini pekara remeh tapi bagi aku ia tidak. contohnya cam kisah ni. si adik lapa nak makan, tambah2 masakan mak die sedap. dah basuh tangan ni baru nak mik pinggan, terdengar bisikan dari si ibu, "nasi ada sikit je ni, bagi abang makan cian die tak makan lagi" mungkin bagi korang ok. itu tak menyentapkan hati anda. tapi kalau aku di situasi si adik tu, aku rasa diri cam terpinggir jauh, diri tak terpenting. tapi kalau aku di tempat si adik tu, aku juga tak boleh menyalahkan si ibu jika merasa berat sebelah, tiada ibu yang tak syg anaknye.. mungkin si adik itu lebih kuat dari yang lain, so si ibu yakin si adk mampu tanganiya dengan tenang. ye... senyuman terukir, hati menagis..

maafkan aku andai aku selalu buat mereka terbeban dengan aku.. tak pe tak lama dah.. nanti aku akan membebankan suami aku je. mak dah bagi lampu ijau untuk kawen ni. nak cari umah sewa sekarang susah kot. so aku nak terus cari keja kt ipoh andai dapat boleh aku tinggalkan bumi klang ni.. jujur aku akui aku sangat susah hati bila aku dapat merasakan aku begitu membebankan orang. aku dah dilatih hidup berdikari sejak kecil lagi. seusia kanak-kanak aku belajar megawal sendri perasaan aku sebab itu waktu kecil aku selalu mengjadi seorang pemberontak. pendiam. so bila dah dewasa aku tak nak merasakan diri aku ni myusahkan orang lain. aku akan tekanan pada diri sendiri.

kalau nak bahagie, bahagiakanlah dahulu orang y berada di sekeliling anda. tak pe kalau rasa diri ni tak berapa penting buat mereka. yang penting anda mampu membuat mereka mnjdi y terpenting pd mereka y lain. rasa terabai? xpe.. nasib diri kita dah tertulis sejak berumor 4 bulan dlm kndungan ibu kte. redho dgn takdir, sentiasa berpransangka baik terhadap ALLAH :)

No comments: