Monday, June 20, 2011

novel itu dan ini

cassalamualaikum....

mesti ramai yang masih dalam mood angan2 citer nora elena kan?? yang di adaptasi oleh novel kasih yang suci. sekrang cerita baru pelakon yang sama memainkan watak utama dalam cerita ini "aaron aziz" hik3.. citer baru ni bertajuk stanza cinta dan merupakan tajuk yang sama dalam novel stanza xinta tak macam citer nora elena yang ubah tajuk dia... aku yakin cerita ni pun bakal meletop sebab ia diadaptasi oleh sebuah novel.

mengapa aku cakap macam tu? kerana cerita dari novel memang best2... dari pengalaman membaca aku, aku selalu bila baca novel mesti akan terbayang sendiri wajah hero dan heroin die, cantik dan hensem. kire macam mana kita bayangkan wajah watak tu, macam tu la kita selalu angankan. dan bila di adaptasi kepada drama, tentu la lagi best cz kita dapat bandingkan wajah yang kita bayangkan dengan pelakon yang berlakon watak tu kan. tambah2 pelakon tu pulak memang hensem dan cantik.. memang best la layan... hik3

sebenarnya fenomena drama yang diadaptasikan dari novel dah lama... sebab pihak rtm tv1 dah awal2 buat drama dari novel.. aku lebih suka drama dari rtm kerana setiap jalan cerita dari novel, dari permulaan, konflik, klomak dan pengakhiran memang tidak diubah dah sama je jalan cerita die, 2 yang lagi amik feling... tapi tv3 die pendekkan cerita mungkin kerana mereka perlu kerap menukar cerita baru untung mndapat untung jadi episod yang dihasilkan sedikit dan perlukan penceritaan yang pendek sebab tu banyak jalan cerita di potong..

first drama tv1 memang aku layan ialah diadaptasikan dari novel "cinta pertama" lakonan lisdawaty dgn adi putra. memang sweet la. pas2 novel apetah aku lupa, tapi aku ingat jalan cerita die, time 2 aku mula baca novel dlm tingkatan 2, dats y aku lupe tajuk hak3.. citer pun lagi sweet... dari norhayati ibrahim kot banyak la novel yang aku baca diadaptsikan dalam drama. tv2 skrg pun der drama dari novel, tapi aku xbaca novel 2 sb citer die lebih pada kekeluargaan.. aku suke citer cintan2 hak3....

p/s tengah mencari balik novel aku beli pada tahun bila xtau... entah simpan kat ne sayang kalau novel tu dah rosak... salah aku jugak cz xjaga... novel tajuk "sepi tanpa cinta" rugi kalau sape yang belum baca novel 2...

novel terbaik yang aku baca xleh lupa :

 suara hati,

novel 1st aku yang bile baca jer trs aku duk terdgr di teliga lagu bintang kehidupan. cam der ikatan jer lagu ni dgn citer ni padahal xde kene mgenepun hak4.

 bicara hati, 

novel ni aku baca utk edisi pertama tau, 2 yang gambar kulit yang ni, sebab ada tajuk yang sama kulit dpn wajah perempuan pakai tudung
kata2 dlm novel yang xpernah aku lupa "mata hazelnya" so sweeettt

sepi tanpa cinta.

novel yang 1st time aku beli. sememangnya aku suka penulis damya hana...

citer lebih kurang hasil percitaannya iaitu, bercinta lepas kawin hik3

k.la cau dulu.... adios

No comments: